יום שני, 21 בינואר 2013

הקיבוץ בראשית המשפחות במדבר

צדיק כתמר יפרח?

תמי פרידמן היא אשה ילדה. תווי פניה מלאכיים, עיניה גדולות ובהירות. קולה טהור ועדין, ויחד עם זאת בוטח ומקשיב.  היא חובשת כיסוי ראש כיאה לאישה דתיה, אך עם כל חזותה העדינה והצדקנית, הוא מזכיר יותר כיסוי ראש של נזירה. לא סתם הדביקו לה אנשים מסויימים את הכינוי, מאמה תרזה.

לפגישה עמה אני מגיע דרוך ומוכן. אנשים טובים מדי הפחידו אותי תמיד. אולי אני חוטא ביתר ציניות, אבל כשמישהו נתפס אצלי כ"צדיק" אני מיד חושד ונדרך, ובמחשבה שנייה בעצם, אני קורא תיגר על עצם קיומו של המושג. מבחינתי אפשר להטות את שם התואר רק באמצעות נ' הגנאי, אם כבר קיים מישהו שראוי לתואר, סביר להניח שאינו צדיק, אלא צדקן. ובחברתם של צדקנים אני נכון לכל הפתעה, לא תמצאו אותי שליו בחברתם, רפוי ורגוע, תמיד אהיה מתוח וספקן.
פגישתי עם תמי הייתה מורכבת עוד יותר. לא רק שידעתי שהיא וחבריה נחשבים ל"צדיקים" שזכו בפרסים יוקרתיים על פעילותם החברתית, גם ידעתי שהיחס אליה ואל חבריה חצוי. יש מי שרואים בהם את ההיפך המוחלט. קדמו לשיחתי עמה עדויות קשות ששמעתי מבני השכונה על התנהלותם כלפי מי שלא מקבל את מרותם . הפגישה עמה הצליחה לעורר את כל הדעות הקדומות עמן הגעתי.


בראשית

בשנת 1990 הגיעו חברי קיבוץ ראשית (הקיבוץ העירוני הוותיק ביותר) לקרית מנחם. החברים לא מצאו עצמם בתחנה  הקודמת, שכונת הבוכרים, שעברה תהליך מואץ של התחרדות באותן השנים. בקרית מנחם מצאו חברי הקבוצה קרקע להתיישבות. בשכונת המצוקה היו מבנים רבים שלא היו ראויים למגורים ושימשו כמאורות סמים. החברים הצעירים ניקו ושיפצו את הבתים, וקיבלו ארבעים ושמונה דירות של פרזות ועמידר ברחוב הנורית. הם הקימו גנים לילדיהם ולילדי השכונה, וכשגדלו ילדיהם והיו זקוקים לבית ספר, הגיע גם תורו.
בשנת 1991 חווה הקיבוץ פיצול וחלק מחבריו עברו למרכז הקליטה בגילה, שם הקימו קיבוץ עירוני נוסף, "בית ישראל" ומנהלים מכינה קדם צבאית דתית חילונית. בשכונה נשארו שתים עשרה משפחות שברשותן כעת ארבעים ושמונה דירות,  מה עשו בשלושים ושש הדירות הנותרות?
על פי החוזה שחתמו עם פרזות לא יכולים חברי הקיבוץ להשכיר את הדירה בשכירות משנה, הדירות מיועדות למועמדים. "מועמד" הוא מושג משפטי, ולפי תקנות האגודה השיתופית משמעותו שהוא חבר קיבוץ לכל דבר, אלא שאינו בעל זכות הצבעה, עד שייקלט באופן מלא.  עליו לתת את כל כוח עבודתו לקיבוץ וכמובן להעביר את כל הכנסותיו. אלא שמאז 1991 לא הצטרף לקיבוץ ולו חבר אחד. בדירות התגוררו דיירים שונים, חלקם מקורבים יותר לקיבוץ, חלקם פחות. מכיוון שמדובר בדירות של הדיור הציבורי, צריכים היו הדיירים להיות אך ורק מחוסרי בית, כלומר, אסור שתהיה ברשותם דירה. אך למרות התנאים הנוקשים, לפחות לחלקם היו דירות שהושכרו באותו זמן ששילמו שכר דירה מוזל יחסית. ביניהם גם רופאים ואנשים שלעולם לא היו זוכים לזכאות לדיור ציבורי.


בפברואר 2010 פנה תושב השכונה, למנכ"ל משרד השיכון וכתב לו כך:

בידי זכאות לקבלת דירה מכם בשני מקומות אחד במגדל העמק והשני בקרית מלאכי פרוטכל מס' 017/08 מתאריך 04.08.08.(פרזות). אני יליד ירושלים ועובד בירושלים במקום עבודה מסודר ואף יש לי שם קביעות עובד מעל ארבע שנים . מתגורר עם אשתי ושלושת ילדי בירושלים בקרית מנחם רחוב קולומביה , אני נולדתי בעיר גנים לפני 38 שנים וגדלתי רק בירושלים באזור עיר גנים וקרית מנחם כל הזמן. לי לא ניתנה זכאות לדירה בירושלים מאחר ואני עובר את גובה ההכנסה שמזכה אותי לדירה בירושלים.קיימים אנשים ששוכרים דרך קיבוץ ראשית ואשר הכנסותיהם הרבה יותר גבוהות ממשכורתי ואין בידם זכאות לסיוע בדיור ציבורי . 
הראל אינו היחיד שנמצא זכאי לדירה בדיור הציבורי, אך לא זכאי להתגורר באחת מהן בבירה. בירושלים ממתינות כמאה ושמונים משפחות שנמצאו זכאיות לדיור ציבורי בתור האינסופי. בהן אמהות חד הוריות עם שלושה ילדים ויותר, משפחות החיות מהיד לפה שנאלצות לשלם אלפי שקלים על דיור. באותו הזמן משכן הקיבוץ את "המועמדים" בדירות הדיור הציבורי. לפי עדויות שמיעה בלבד, עלות שכר הדירה של "מועמד" נע סביב האלפיים שקלים. שכר הדירה שמשלם הקיבוץ לפרזות לעומת זאת בעבור הדירות נע בין 800 שקלים לאלף ושלוש מאות שקלים.
לטענת הד"ר מאיר מרגלית, חבר דירקטוריון פרזות מטעם עיריית ירושלים, וחברים נוספים בדירקטוריון החברה הטענות שעולות פה הגיעו אליהם והועברו הלאה למשרד השיכון שבתגובה העביר מסר ברור: אל תעשו גלים.

עד כאן בכל הנוגע ל 29 הדירות ששוכר הקיבוץ מפרזות. את יתרת הדירות שוכר הקיבוץ מעמידר. בשנת 2007 צבר הקיבוץ חובות רבים לחברה המשכנת שהגיעו למאות אלפי שקלים. לרוב יחסה של החברה לזכאים שאינם משלמים נוח הרבה פחות. עובדיה בן אברהם לצורך המחשה, שבת רעב ושכב בגשם מול משרדי החברה לאחר שקיבל צו פינוי, אחרי שהחברה ניפחה את חובו המקורי בסך כמה אלפי שקלים לשמונים אלף שקלים.




למקרה של עובדיה סוף טוב, בזכות הנחישות הוא ניצח את החברה. אבל בעוד שאצלו טפח החוב לשמונים אלף שקלים והוא כבר קיבל צו פינוי, בסוף 2007 עמד חובם של הקיבוצניקים על כמעט מיליון שקלים, לאחר שעמידר עידכנה את שכר הדירה בצורה שלא הייתה מקובלת על חברי הקיבוץ שהפסיקו לשלם, ובכל זאת הם נשארו בבתיהם, ללא כל צורך לשבות רעב או להפגין.
למרות חובותיהם של חברי הקיבוץ ב 2007, וחרף הסכסוך המשפטי שהיה בין הצדדים אך לפני חמש שנים, דובר עמידר מסר לנו השבוע כי חברי הקיבוץ משלמים ללא דופי וכי החברה יודעת בדיוק מי גר בבתים ומה פעילותו החברתית, לגבי השאלה האם החברה בדקה מהו שכר הדירה של הדיירים לא נתקבלה תשובה.


 ל"ו צדיקים?

סיור קצר במתחם הבניינים בהם שוכן הקיבוץ עורר בי תחושות קשות. כמעט כל אדם אליו פנינו היה עם בטן מלאה, אך סירב לדבר למצלמה. סביר להניח שאם היינו פונים ללא מצלמה היינו מעוררים פחות חשש. כולם ידעו לספר על חוסר הרצון "להתעסק" עם חברי הקיבוץ. היו אף שסיפרו על "פעולות תגמול". יכול להיות שלולא הגעתי לאחר שדיברתי עם כמה גורמים שתיארו בצורה דומה את התנהלות הקבוצה, לא הייתי טורח להקשיב, ופותר את הדברים בקושי של תושבי השכונה לקבל את "הקיבוצניקים", אבל לאחר ששמעתי גם את אנשי המנהל הקהילתי הנמצאים עמם בסכסוך, גם עדויות של חברי דירקטוריון פרזות כי קיבלו מסרים ברורים ממשרד השיכון לא לחפור בנושא, הגעתי סקפטי.
יתרה מכך, התנהלותם של חברי הקיבוץ חיזקה בדיוק את אותה התחושה. בדיוק כמו בקיבוץ הישן, קיבלתי את הרושם שתוך דקות אחדות ידעו כל חברי הקיבוץ על נוכחותנו במקום. העובדה שראו שדיברנו קודם עם יושב ראש המנהל הקהילתי, עמו יחסיהם טעונים (בלשון המעטה), זיכתה אותנו בהפניית גב, שתיקה, טריקת דלתות ובאופן כללי, מסר ברור של סגירות וחוסר שיתוף פעולה.
כעבור אינספור ניסיונות טלפונים ופרונטליים ליצור קשר עם חברי הקיבוץ, הגיעה שיחתה של תמי. לאחר דין ודברים קצר, הבטיחה להיפגש עמי. הפגישה המיוחלת התרחשה לאחר שלושה ימים, במהלכם ביקשה אישור מעיריית ירושלים להתראיין מתוקף היותה מנהלת בית הספר "ראשית", בקשה שממש אין בה צורך כיוון שלא התראיינה תחת כובעה, או כיסוי ראשה כמנהלת בית הספר. במהלך שיחות הטלפון היה ברור מה הטיעונים, ובכל זאת, ברגע הפגישה לא הופיע שום מסמך המזים את הטענה כי כניסתם של הדיירים לדירות מנוגד לחוזה עליו חתם הקיבוץ. טענתה העיקרית הייתה כי בשנת 2010 עודכן תקנון האגודה שיתאים למציאות המשתנה בקיבוצים, ולכן כל פעיל חברתי מעמדו כחבר קיבוץ והוא יכול להתגורר בדירות. מה לגבי עמותות כמו "בת עמי" ויד מרלן, שלהן הושכרו דירות במתחם ואין מצב שהן חברות לא נמצאו תשובות. בקולה המדוד ובשפתה המתומצתת העבירה את המסר שהיה לה חשוב: "כל הדיירים המתגוררים בדירות מבצעים פעילות חברתית של לפחות שש שעות שבועיות". מעבר לכך, היא הוסיפה, "המפגש והשכנות של הפעילים החברתיים מייצרים המון פעולות ברוכות. אחד הפעילים, עורך דין, לקח עליו לסייע לשכניו האתיופיים מול חברות הסלולר, איתם הוא מבלה שעות ארוכות במרכזי השירות של החברה. הדירות פתוחות והמפגשים היומיומיים חשובים יותר מהפעולות הפורמליות".
סיימנו את השיחה כשאנחנו מסכמים שאדבר עם יואש, גזבר הקיבוץ, ממנו אקבל את כל המסמכים, וכך אכן עשיתי. בשיחת הטלפון ניסחנו יחדיו מה אני מבקש. דבר ראשון ביקשתי את החוזה שמסדיר מחדש את מעמדם של הפעילים החברתיים/מועמדים. את הקבלות של הפעילים החברתיים לקיבוץ על מנת שנוכל לראות שאין פער בין התשלום של הקיבוץ לחברה המשכנת לסכום אותו הקיבוץ גובה, ודבר אחרון, את הטופס אותו ממלאים, ועליו חותמים הדיירים בו הם מצהירים כי הם זכאים ומחוסרי דיור. חלפו חמישה ימים משיחת הטלפון ההיא ומיואש לא שמעתי. לעומת זאת קיבלתי לא מעט שיחות טלפון מתושבים ששמעו מתמי כי אני מתעסק בנושא וביקשו לספר והעידו על פעילותו החשובה והברוכה של הקיבוץ בשכונה. אינני מכיר באמת את חברי הקיבוץ ופועלו, ובטוח שבנושא זה הדברים חד משמעיים הרבה פחות. חשוב גם לזכור שכשניתנו הדירות לחברי הקיבוץ עדיין לא היה מחסור של דירות בדיור הציבורי, ומצבן היה גרוע בהרבה ממה שהוא היום וחברי הקיבוץ השקיעו בשיפוצן אי שם בשנות התשעים. ובכל זאת לא ברור מדוע למרות שהדברים עומדים בניגוד לחוזים מעדיף עדיין משרד השיכון לגבות את חברי הקיבוץ ולתת בידו 36 דירות שיכלו לשכן 36 משפחות שידן אינה משגת. מדוע חברי הקיבוץ בראשית, והמשפחות במדבר?

תגובת משרד השיכון:
בשכונה מתקיים מאבק בין הקיבוץ לקבוצה אחרת וחבל שהם פונים עם ההאשמות של הקבוצה המתחרה והופכים לשופר שלהם, ואין בכוונתנו לקחת חלק בכך.
לגופו של ענין עד היום לא קיבלנו מידע על דיירים בעלי דירה.
לקיבוץ יש תרומה חברתית רבה לשכונה, הוקמו שם מוסדות חינוך שזכו לפרסים והערכה רבה ולקיבוץ הישגים חינוכיים משמעותיים.
בסמוך לתחילת הקדנציה נערך שם ביקור מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד וכל הצוות המקצועי הרלבנטי. בעקבות הביקור התרשמו כל עובדי המשרד כי בשלב זה יש מקום להמשיך ולהעמיד הדירות לקיבוץ ולפעילים החברתיים שמחויבים לתרום מזמנם ומרצם באופן שוטף לטובת הקהילה.
כיום הוטל על האגף לשיקום שכונות במשרד לבדוק שוב נושא זה.

לאור התגובות הרבות, לכל המעוניין ולמי שבידיו הוכחות מוחשיות לנזקים ופגיעות מצד חברי הקיבוץ, מוזמן ליצור עמי קשר במייל erlich.uri@gmail.com רשמו מספר טלפון ותמצית הסיפור ואחזור אליכם. 





39 תגובות:

  1. זה כיסוי תחת של הממסד שתומך בהם, ולכן רק אנו צריכים לפעול להבעיר את כול רחוב הנורית בצמיגים רק ככה נעורר גלים כמו שעשו להם לפני 23 שנים בשמואל הנביא גירשו אותם, -ב1998 גם קמה צעקה בנורית והיו נסיונות ע"י תושבים לגרשם אך העלו חרס


    השבמחק
  2. אם תושב ברחוב הנורית פועל בניגוד לרצונם או
    בניגוד לדעתם של חברי הקיבוץ
    יש "פעולת תגמול" מצידם, "פגיעה ברכוש"
    "חרם" שגם אם אתה מערב את המשטרה התיק נסגר תוך שבועיים אין הוכחות גם שם דואגים לסגור את התיק גם שם יש להם קשרים

    השבמחק
  3. ארליך תתקן את הכתבה, לפני 23 שנים סילקו אותם משכונת שמואל הנביא, הדתיים הרב נתן שם הוראה לאחר שגילו את פרצופם האמיתי, הפגנו עשו רעש ושרפו צמיגים ואז הצליחו לסלק אותם משמואל הנביא,
    ולא ביגלל "התחרדות השכונה" אני בין הוותיקות בשכונה ואנו יודעים את האמת

    השבמחק
  4. לפי מה שאני מבין
    אנשים לא חיים ליידם חושבים שהם מלאכים הם אומרים שלום בצורה מנומסת,
    אנשים שחיים לידם, ואז הם רואים מול עיניהם את הטינופת שלהם.
    יש להם שיטות טיפול באנשים קשיי עורף שלא הולכים בדרכם בדרכים שקשה להוכיח במשטרה.
    יש להם מסלול עוקף משטרה. וגם אם פתחתה תיק, תתקשר בערך בעוד שבוע תגלה שהתיק סגור, כול כך מהר?

    השבמחק
  5. חלק מהמשפחות גרות ב-3 בתים של הדיור הציבורי צמודות כמשפחה גדולה בת 12 נפשות
    חלק שגרה ב-2 בתים צמודים כמשפחה אחת לאחר ששברו את הקיר

    השבמחק
  6. זה גדול עלך , יש אפשרות בערוץ "כול בוטק" התוכנית בערוץ 2 שיכנס לעובי הקורה לבדוק את המחדל הנורא של משפחות הממתינות בתור בדירה מהדיור הציבורי שנים ולא יכולות לממש את זכותם, גם עכשיו עם הנושא של דיור הציבורי זה מאוד תופס כותרות בכלי התיקשורת ואני מאמין שיקפצו על זה.

    השבמחק
  7. ילדי לומדים בבית הספר בקיבוץ ראשית. העבודה שהקיבוץ עשה במקום הזה היא מדהימה. בגלל עיוותים וטענות פרוצדורליות אתה מציע לעקור מפעל חיים אידיאולוגי בן עשרות שנים? מר ארליך, אתה היית מוכן לבוא לגור ברחוב הנורית? האם אנשי סביון מוכנים להתחלף באנשי הקיבוץ שם שלטענתך "גוזלים" ו"עושקים", ואת הסביון להפוך לנורית? ראה ערך הנסיך צפרדע. כל המטקבקים כאן, נשמע שאינטרסים אישיים לגמרי עומדים לנגד עיניכם. מכירה את אנשי הקיבוץ הזה, ובמיוחד את תמי המסורה והמקסימה שנותנת את נשמתה למען בית הספר והילדים הלומדים בו. לא האינטרסים האישיים שלה הם העומדים לנגד עיניה. היא איננה "מלאך", איננה "צדיקה" אך עדיין לא פגשתי אדם מלאך, אדם צדיק תמים, אדם שאין בו מתום. ואתה מר ארליך, בארס הנוטף בכתבות אלה הוא הצדקן. לפי הגישה שלך כדאי להפריד ככל האפשר בין עשירים לעניים, בין דיור ציבורי לדיור פרטי, וחס ושלום לא לערבב אנשים במעמד סוציואקונומי גבוה באלה במעמד סוציואקונומי נמוך. גם אם הם בוחרים בכך בתור דרך לחיים, דרך שהם מאמינים בה. אשרי המאמין.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימית יקרה,
      כמה שאלות,
      א. את תושבת השכונה?
      ב. מה העבודה המדהימה שאליה את מתיחסת?
      ג. לכאורה מדובר על הפרות חוזה מהותיות אם לא מעבר לכך ומה לעשות גם חברי ראשית כפופפים לחוק כמו על אזרח אחר, אם לא בפועל אז לפחות בעיקרון. מה הבעיה לעבוד ע"פ החוקים והחוזים עליהם הם חתומים?
      ד. אני מציע לבחון את ההצעה שלך, שמשרד הבינוי והשיכון יעמיד למכרז את הדירות שכעת מושכרות ע"י הקיבוץ באיזה תנאים שהוא והקהילה מוצאים לנכון ונראה מי יזכה. מה זה קשור לאיזה רחוב אדם גר?
      ה. איזה אינטרסים אישים נראה לך שיש למי שמוחה כאן?
      ו. יש הרבה אנשים שבוחרים לחיות על חשבון המדינה ולא לעמוד בהתחיביות שלהם מה העמדה האידיאולוגית פה?
      ז. אני חושב שאישיותה של גב' פרידמן או מר ארליך היא לא הנושא פה וזה לא כל - כך חשוב ואי אפשר לבחון כליות ולב, אולי נעזוב את הדיון כמה היא או הוא כן או לא צדיק?

      במידה ואת מעוניינת בעוד פרטים ומסמכים בנושא אשמח להעביר לך אותם

      שבוע טוב

      אביעד זיק

      מחק

    2. aviad.zick@mail.huji.ac.il

      מחק
  8. אנו תושבי רחוב הנורית חיים בפחד ולא יכולים לפצות פה ולספר את מה שמתרחש לנגד עיננו, גרים שם אנשים בעלי מעמד סוציו אקונומי קשה מבוגרים נשים מרובות ילדים שטרודות אחר הקיום היום יומי שלהם, ולכן יש פה ניצול חתך אוכלוסיה קשה,
    ולעניות דעתי צריך למנף את זה בכלי התקשורת כדי להבין מה מתרחש מול עיננו אנו לא יכולים לספר מה קיבוץ ראשית עושה לנו (למי שמרים גבה) מיכוון שאם נספר זאת הם ידעו מי סיפר, וזה יעלה לנו ביוקר הם פועלים בקבוצת שעוברות ומטילות אימה במיוחד בחלשים חסרי הגנה.

    השבמחק
  9. אנו תושבי רחוב הנורית חיים בפחד ולא יכולים לפצות פה ולספר את מה שמתרחש לנגד עיננו, גרים שם אנשים בעלי מעמד סוציו אקונומי קשה מבוגרים נשים מרובות ילדים שטרודות אחר הקיום היום יומי שלהם, ולכן יש פה ניצול חתך אוכלוסיה קשה,
    ולעניות דעתי צריך למנף את זה בכלי התקשורת כדי להבין מה מתרחש מול עיננו אנו לא יכולים לספר מה קיבוץ ראשית עושה לנו (למי שמרים גבה) מיכוון שאם נספר זאת הם ידעו מי סיפר, וזה יעלה לנו ביוקר הם פועלים בקבוצת שעוברות ומטילות אימה במיוחד בחלשים חסרי הגנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מדבר בשם תושבי רחוב הנורית שחיים ב"פחד" ובשמו אתה לא מוכן לספר ממה הוא נובע, אך הסיבה האמיתית היא שיש פה המצאה אחת גדולה, שנובעת מאינטרס פרטי להכפיש על לא עוול את חברי הקיבוץ.

      מחק
  10. כמדיניות אינני מצנזר תגובות, אין לי שום בעייה עם טענות שעלו כאן נגדי ונגד הטענות שהועלו כאן, אבל היה נחמד אם לפחות חלק מהדיון, בטח של מי שטוען כנגדי, ייתנהל לא תחת מעטה אנונימיות. בעוד את המניע לאונונימיות של המתנגדים לקיבוץ, שחלקם סיפרו סיפורים קשים ומתארים חשש גדול מאד מתושבי הקיבוץ אפשר להבין, את ההסתתרות של התומכים בקיבוץ פחות קל להבין.
    מעבר לכך, אני מעוניין להדגיש כי ממש אינני חושב שצריכה להתקיים הפרדה בין סוגי אוכלוסיות, אבל לגזול את כבשת הרש מציבור זכאי הדיור הציבורי, נראה לי בעייתי מאד. ולמרות שחלפו יותר משלושה שבועות מאז דיברתי עם אנשי הקיבוץ עדיין לא התקבל שום מסמך שיפריך את טענותיי.

    השבמחק
  11. הבעיה שאם אתה מדבר איתם הם משקרים לך במצח נחושה, ולצערי הרב דיאלוג כנה
    מאוד קשה ליצור איתם, ולכן אני מציעה לך, אל תחכה מהם לתשובה, מיכוון שאנו גם ניסינו לקבל תשובות שלעולם לא קיבלנו, לא בנושא שלך אלה בנושא התנהלותם במקום כתגמול קיבלנו איומים בעניים והטרדות. המוטו שלהם "מה יצא לי מזה, מה אני הרוויח מכך" ותו לא. מקרא כזה מצריך לערב את החוק והממשל רק ממנו הם רועדים מפחד.

    השבמחק
  12. אתמול בעומדי ליד אחד מבניני הנורית התוודה אלי אחד מהמשכירם ואמר לי שיש לו דירה והוא שוכר דירה מהקיבוץ.

    השבמחק
  13. ני לא מאמינה למשמע אוזני, תמיד חשבתי שהם צדיקים אדיבים ותמיד מנומסים, לא ידעתי על השכרת הדירות 48 במספר, אני מזועזעת אך הם גונבים את הדעת, אני מזועזעת אך אנשים עם כיפות יכולים להיות רמאים גנבים על חשבון משלמי המיסים, אני בשוק לא ידעתי שעל סף דלתי, גרים נוכלים, אני בשוק, מקומם תחת סוגר ובריח,
    אך המדינה נתנה לאנשי קיבוץ ראשית 48 דירות, אני ובעלי מחכים בתור לדירה בירושלים במשך 7 שנים, צריך לזעוק זה גזל זה טיוח של הממסד, גרים בקירבנו שקרנים ומצתדקים אני בשוק

    השבמחק
  14. קודם רציתי לחזק את ידייך "כול הכבוד ישר כוח" שאתה לא פוחד מאנשי קיבוץ ראשית אנחנו כבר שנים רואים את העוולה מול עיננו, אנחנו מחזיקים לך ידיים, יחד עם זאת צריך גם לפעול על פי החוק לטפל בשודדי הדירות, המיועדות לחתך אוכלוסיה קשה שאמורים לקבל את הדירות עמידר ופרזות ובמשך שנים רבות את הדירות הוחזקו ע"י אנשי קיבוץ ראשית וגורמים מטעם משרד השיכון שנתנו להם יד בעוולה צריך למצות עימם את הדין ולכן היתי מציעה לכול נוגעים בדבר ללחום למען אותם ניזקקים שכן היו אמורים קבל דירות אך נמנע מהם לקבל דירות, ולשלם שכירות גבוה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ותעביר את המחדל לגורמים שיוכלו לטפל בעברינים (אנשי קיבוץ ראשית), לכול עזרה אנו מוכנים לעזור לך, אפילו אם זה יתבטה באלימות מצד אנשי קיבוץ ראשית הינו כבר עדים לאיומים שלהם וראינו זאת בענינו ולכן צריך לערב גורמים ממשלתיים צריך להרים בנושא התיקשורתי את המחדל והגזלנות של אנשי קיבוץ ראשית מול עיננו אנשים המנצלים את קירבתם לאנשי מפתיח בממשלה ורומסים את כול הערכים על מנת לגזול דירות שהיו מיועדים למשפחות השכאיות לקבל את הדירות האלו, והיו אמורות קבל את הדירות, אנשי קיבוץ ראשית גזלו את הדירות צריך למצות עימם את הדין , אפה החוק בנושא, אפה המערכת השיפוטית, אי אפשר לעבור לסדר היום אנשים מחכים בתור לדירות והכי חשוב תצילו אותנו מאנשים שמאימים על חיינו ותאמין לי הם קבוצה של לפחות 50 איש מול שכן אחד שמתעמת איתם הם משתיקים אותו באיומים , אפה זה קיים במדינת

      מחק
  15. אני ממש מעריכה את האומץ שלך וכול הכבוד, שיש אנשים שלא נמים על משמרתם
    ומנסים לעשות צדק,אבל יחד עם זה צריכים להעביר את הדירות לאנשים שכן זקוקים באמת לדיור ולא לעשות מהם "מסחרה", ולכן החוק אמור לתת את הדין

    השבמחק
  16. לגבי החוויות הקשות שעברנו עם קיבוץ ראשית אנו מזמנים אותך לשמוע מה יש לנו לספר
    יש בידנו גם מסמכים המעידים על נחת זרועם .

    השבמחק
  17. החויות כול כך מרושעות שהם משאירות בך צלקת בל תימחה, ולכן זו הסיבה בכתבה שלך שדיברתה עם התושבים הנורית שלא רצו לחשוף את עצמם היו טעונים מיכוון שמעשיהם של אנשי קיבוץ ראשית משבשים לך את היום את המצב רוח וההצקות זה לא חד פעמי זה מתפרס על שנים מסר של איומים וקשה להוכיח למשטרה להבין את התוכן וגם התיק נסגר במהירות בדרך כלל תיקים במשטרה אמורים להיות פתוחים חודשים כאן הסגירה מהירה,
    וגם אם עירערתה התשובה אין הוכחות
    ההבנה היא שאנו חיים עם אנשים שרואים יום יום חוסר צדק משווע ואין למי לפנות

    השבמחק
  18. מתוך 48 הדירות חלק ממשפחות הקיבוץ גרים ב-3 דירות משותפות כמשפחה או 2 דירות לאחר ששברו את הקירות, דבר שאף משפחה שגרה בדירת עמידר לא חולמת לעשות.

    השבמחק
  19. אנשי קיבוץ ראשית מציגים כביכול תדמית של אנשים הדואגים לרווחת התושבים אך למעשה הם גנבים "גונבי הדירות" במקום ליעד את הדירות עמידר ופרזות למסכנים ולניכלאים למצבם הכלכלי לא שפר עליהם, אנשי קיבוץ ראשית ה"גזלנים" שמנכסים אליהם את הדירות ע"י קשרים עם מס' גורמים במשרד השיכון ומשכירים לאנשים שחלקם יש להם דירות ומשכירים אנשי קיבוץ ראשית את הדירות בקיצור "מסחרה" מדברים בשני כינורות פתחו עסק על חשבון המדינה על חשבון משלמי המיסים והמסכנים שבאמת זקוקים לדירות עדין עומדים בתור לדירה במשך שנים "חוסר צדק"

    השבמחק
  20. במשך 23 שנה אנשי קיבוץ ראשית פתחו ביזניז על חשבון המדינה ועל חשבון משלם המיסים, והממשלה לא עשתה ולו דבר עם חבורת הפושעים ופושטקים עם כיפות מקומם בכלא למה אתם מחקים? יכול להיות שזה רק קצה הקרחון.

    השבמחק
  21. אני מסכים כבר כמה אפשר לרמות לשקר, אנשים לא טיפשים, הגנבים והנוכלים הכי מתוחקמים לבסוף נתפסים,

    השבמחק
  22. אני לא מתפלא מסיפור הדירות, היה גם סיפור של מורה בבית ספר קיבוץ ראשית שנהגה לפגוע גופנית בילדות אתיופיות בבית הספר, ההורים של אותם תלמידות התלוננו, והשתיקו אותם בעריה בבמקום שיפנו לכלי התקשורת, חצי מעיר גנים יודעת על כך

    השבמחק
    תשובות
    1. אדון ירמיהו ותמי זוג נוכלים, אני מאמינה שבסופו של דבר הם יתפסו ע"י החוק, באיזה שהוא שלב הנוכלות שלהם זה במסווה של בית ספר וקיבוץ הכול במטרה לאגירת כספים הכול אצלם זה צביעות שקרנות והונאה וגזל

      מחק
    2. פשוט שקר וכזב. מעודי לא פגשתי אנשים צנועים וישרים כמוהם. אני מאחל לך שתגיעי יום אחד לחיים של סיפוק, נתינה אמיתית,הסתפקות במועט והתמסרות כפי שהם חיים.

      מחק
  23. אדון ארליך, חובתך כעיתונאי היא לדייק. בתור תושבת השכונה המכירה שנים רבות את קיבוץ "ראשית", וגם את התושבים המתגוררים בדירות שהקיבוץ משכיר, תרשה לי להגיד לך כמה דברים:
    א. אין לדמיין כיצד הייתה נראית השכונה כיום אלולא קיבוץ "ראשית". קיבוץ ראשית הגיע למתחם מלא בזבל, בזנות, ובסמים. חבריו נלחמו בעבריינות ובפשיעה בחירוף נפש, והקימו מערכת חינוך שפתחה אופקים חדשים לילדי השכונה.
    ב. גם חברי השכונה וגם המתגוררים בדירות המושכרות על ידם, מתנדבים ונותנים שעות רבות לרווחת הקהילה. אי אפשר לצפות ששנים עשר משפחות יפעילו בעצמם בתי ספר, גני ילדים, מועדוניות, תוכנית עזרה בש"ב ועוד. ברור שעל מנת לקיים את כל הפעילות הזו, צריך כוח אדם נוסף. הזוגות המתגוררים בדירות הקיבוץ, לוהטים את רעיון העזרה לשכונה, מתנדבים על חשבון זמנם הפרטי בתוכניות שמפעיל הקיבוץ לרווחת השכונה.
    במקום לשבח את חברי הקיבוץ על שבאו לגור בתוך השכונה על מנת לעזור לתושביה, אתם נכנסים בהם, ועוד מסלפים את העובדות..??
    אדון ארליך, היית רוצה לראות אותך, נותן שעות רבות מזמנך בהתנדבות על מנת לפתוח סתימות בביוב של תושבים שגרים לידך, להיות להם אוזן קשבת, לתת את כל כולך למען החינוך בשכונה, ולחיות חיי צניעות, הנגזרים משעות התרומה הרבות, כפי שחיים חברי קיבוץ ראשית.
    בתור עיתונאי האמור לשקף לציבור את האמת, אני מצפה ממך שתהיה נאמן למצפונך, ותבדוק ביסודיות את העבודות ולא תיכנע לדמגוגיה ותחפש כותרות.
    מקווה שהכתבה הבאה שלך שתתפרסם תהיה קצת יותר אובייקטיבית ואמינה וקצת פחות מוטה.
    חבל לי שאתה מטעה את האנשים התמימים שקוראים את כתבותיך.

    השבמחק
  24. נראה שכל התגובות המשתלחות בבוטות בקיבוץ "ראשית" נכתבו על ידי אותו אדם. אפשר לראות זאת בבירור על פי סגנון הכתיבה הקלוקל שמשותף לרבות מן התגובות. שימו לב שכנראה אדם אחד ישב וכתב את כל התגובות המשתלחות הללו על מנת להשחיר את פניה של הקבוצה, וזה לא ממש משקף את הלך הרוחות בשכונה.

    השבמחק
  25. אורי שלום.

    קראתי את הכתבה המרתקת שלך ונזדעזתי מהחשיפה של עוולות קיבוץ ראשית - אלא שאני מכיר את העובדות, האנשים הפועלים והמצב בשטח. המרחק בין האמת לבין מה שכבודו מתאר - לא יתואר.

    1. מדהים לראות את כיצד ניחנת בחוש ניתוח פסיכולוגי אישי בבואך לראיין את תמר פרידמן. מה שלא הצליחו לזהות אנשי וועדות הפרסים להם זכה פועלו של הקיבוץ, הצלחת אתה במשפט שדה קצר לזהות...
    עיתונאי שמפזר מילותיו משך פיסקה שלמה על דעותיו הקדומות ועוד מעיד כי הן לקחו חלק פעיל בכתיבת המאמר - אינו ראוי להיקרא עיתונאי.
    ובכלל אין קשר בין ירידה לשורש עניין התחקיר לבין מטפחתה של הגברת תמר פרידמן. זו כתיבה צהובה, רדודה ופוגענית.

    2. לכל סיפור קיימים שני צדדים. ולשניהם אינטרסים משלהם.
    רצוי כי תבדוק מי באמת ובתמים מי שם את טובת כלל הציבור לנגד עיניו. מספר אנשים בשכונה חשים עצמם פגועים כיוון שדמות השכונה כפי שהכירו עד לבוא הקיבוץ שונתה. טובת הכלל אינה לנגד עינהם, ונראה שהם טורחים ללבות את האש תחת טענות מופרכות כפי שהוצגו ב״תחקיר״ לעיל.
    ראוי לציין כי אנשים אלו, בינהם גם כאלו שהתראיינו לכתבתך נהנים מזכוית הדיור הציבורי בשכונה.

    3. יהיה זה עוול לתאר את פועלו של הקיבוץ בשכונה בכמה מילים. למעלה מכל תיאור בכל תחום שהוא - תדמיתי, חינוכי, תברואתי ועוד ועוד.
    גיבוב המילים שהוצג לעיל בחר בצורה מגמתית להתעלם ממנו. חבל.

    אורי,
    בכמה מקומות בכתבה ניכרים שורשים של אדם שבקיא בכתבי המסורת - תנ״ך, מדרשים ועוד.
    חבל כל כך שרחקת מהם למחוזות של לשון הרע, פגיעה בזולת והלבנת פניו ברבים.

    בתקווה כי בקרוב תחזור בך מהכתב לעיל.
    ידידיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי ידידיה
      לא רק שאינני חוזר בי מטענותיי, לפני שבועות ספורים התפרסם דו"ח מבקר המדינה ובפרק על הדיור הציבורי התייחס בין השאר גם לקיבוץ ראשית, והציג את המציאות שתיארתי פה (כמובן לא באופן אישי אלא עובדתי גרידא).אינני טוען שאני מכיר את האנשים, ואכן לכל מטבע שני צדדים, לכן גם העדפתי להישאר רק בעניין של הדירות ולא לחרוג מהעניין . אבל כשיש מחסור אדיר של דירות בדיור הציבורי, אין כל הגיון בכך שהקיבוץ יקבל את הזכות לבחור מי ייהנה מהן, מה גם שלא הצליחו להוכיח לשום גורם שבדק את העניין שהדיירים תורמים תרומה כלשהי לקהילה.
      לא ייתכן שאנשים המבקשים לתרום לאוכלוסייה חלשה ייזכו במשאב הכי יקר המופנה לאותה אוכלוסייה במקומה.
      אדגיש, בזמן שלמדתי את העניין שמעתי גם תושבים שדיברו בשיבחם של בני הקיבוץ, אך רבים מהם התפלאו כששמעו שהקיבוץ משכיר דירות של הדיור הציבורי, וזוהי ליבת הטענות. משום מה טענות אלו טואטאו על ידי משרד השיכון. כאמור לפני שבועיים התפרסם דו"ח המבקר שאישש את טענותיי.
      אני שמח לשמוע שהקיבוץ מסייע לתושבים, נראה לי ששלושים ושש דירות לדיירי הדיור הציבורי יסייעו לא במעט לאותה אוכלוסייה.
      שבוע טוב.

      מחק
    2. אורי,
      קראתי את דו״ח מבקר המדינה העוסק בתחום הדיור הציבורי.
      הדו״ח מעיר כי התנהלות החברות הציבוריות עמידר ופרזות הייתה ועודנה לקויה, אולם בשום שלב לא מועלים טענות כנגד הקיבוץ עצמו.
      אם אכן חשקה נפשך לעזור לאותם מחוסרי דיור, אותם אתה לכאורה מייצג, טוב היית עושה לו היית פונה לחברת פרזות ועמידר. מקריאה מעמיקה בדו״ח עולה כי חברי קיבוץ ראשית פעלו ופועלים על פי חוק כשהם ממלאים אחר ההסכמים שנחתמו אל מול חברות הדיור הציבורי.

      ניתן כמובן לשפוך לא מעט מילים על המשמעות של מאות שעות ההתנדבות שניתנות לקהילה כל שבוע. על הקשר שנוצר דלת אל דלת בין המשפחות. על הפגיעה בהטרוגניות הכל כך רגישה שעלולה להתפורר עם כניסת עשרות משפחות נזקקות למתחם בבת אחת. על הנצחת מצב נזקקות אל מול עזרה אמיתית וסיוע המוביל להחלצות ממנו.
      אך נראה שזו לא מהות העניין - על אף כי בתגובה לעיל הצגת את עצמך כמי שאינו מתייחס לעניין באופן אישי ואינו ״מכיר״ את הנפשות הפועלות, לא כך הם פני הדברים בכתבה. טרחת לצייר את דמותם של אנשים מסויימים ולבכר עדויות מסוימות על חברותיהן.
      דו״ח מבקר המדינה מקדיש פרק שלם לסוגיית הדיור הציבורי - גופים ציבוריים רבים נבדקו בעניין זה, וטוב שכך. מקריאה בדו״ח ניתן להבחין כי קיבוץ ראשית איננו היחיד, בלשון המעטה, אשר עמד בהסכמים המפורטים לעיל אל מול חברות הדיור הציבורי.
      מעניין אם כן מדוע מופנה כל המרץ העיתונאי דווקא לחברי הקיבוץ הנ״ל.

      אני רוצה להאמין כי כוונותיך טובות - מהכרות אישית עם המפעל האדיר הזה, אומר לך: הנימה השלילית של כתבתך איננה מוצדקת.

      ידידיה.

      מחק
    3. שוב שלום ידידיה
      בדיוק כמו שבעניין טבע לא יכתוב המבקר נגד "טבע", חברה פרטית, אלא נגד המדינה שנתנה לה הטבות, כך גם במקרה של הדיור הציבורי, בשורה של מקרים, בהם גם קיבוץ ראשית. אבל הדבר אינו אומר שהוא לא ראוי לביקורת, אלא שאינו גוף בר ביקורת של מבקר המדינה.
      משרד השיכון והחברות המשכנות נתנו הטבה, והיה מי שנהנה ממנה. בכתבת הוידאו אתה יכול לשמוע את מי שהיה דירקטור בפרזות מאיר מרגלית (אבל הוא אינו היחיד שדיברתי עמו מפרזות) שאומר שהם דווקא רצו לטפל בעניין ומשרד השיכון העביר מסר ברור "לא להתעסק".
      ציינתי גם בפוסט שכשחברי הקיבוץ נכנסו לדירות הן היו מוזנחות והחברים שיפצו אותם, נכון, כשההטבה ניתנה במקור אף אחד אחר לא היה מעוניין בה, אבל העובדה שהם שיפצו לפני עשרים שנה דירות שאף אחד לא רצה אינה מקנה להם זכויות לנצח, בטח לא כשיש מי שזכאי לאותן הדירות וכעת זכותו נמנעת ממנו. לא ברור מדוע רופא בהדסה שברשותו דירה (והיו כאלה ברבות השנים) אפילו אם היה נותן שש שעות שבועיות בהתנדבות (אפילו שלא עשה זאת) יזכה לדירה של הדיור הציבורי כשיש 180 משפחות זכאיות הממתינות בתור.
      אציין פעם נוספת, הקיבוץ הבטיח שיציג מסמכים שיוכיחו כי טענותיי אינן נכונות, אך לא עשה זאת. לא מסמכים המסדירים את מעמדם של הדיירים כ"פעילים חברתיים", לא מסמכים שמראים כי אין פער בין שכר הדירה שהקיבוץ משלם לחברות המשכנות לבין זה שהדיירים משלמים (כלומר שאינם מרוויחים מהדירות אלא רק מביאים אוכלוסייה שעוזרת), ושלישית טופס עליו הדיירים צריכים לחתום (על פי החוזה עם החברות המשכנות) שהם זכאי דיור או מחוסרי דיור (כלומר אין בבעלותם דירה).
      אני מניח שינך מסופק מתשובתי, וזו כמובן זכותך. העובדה שיש כאן משהו שאינו תקין משפטית היא עובדה. האם מוסרית הדברים ראויים? את זה יחליט כל אחד מאיתנו, לטעמי לא, אבל כאמור זו סוגייה אחרת.
      יום טוב.

      מחק
  26. מוזמנים לקרוא כאן קצת על פועלו של הקיבוץ, כדי לאזן את השליליות בכתבה הזו.
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4310663,00.html

    השבמחק
  27. לא יאומן כיצד אפשר להאמין לכתבה שמסתווה במעטה של צדק חברתי המתיימרת להוציא את "האמת" לאור, המראה אנשים בודדים המתלוננים על ה"עוול" ולא את מאות המשפחות ש"מצביעות ברגליים" ובוחרות לעבור לגור פה ולשלוח את ילדיהם למערכת החינוך השכונתית. אדון אורי ארליך, מה אתה עשית למען החברה?? כמה ימים ושנים הקדשת בהתנדבות ומסירות אמיתית לשינוי באופן מעשי, במקום לבלות בהקלדה ממגדל השן?
    איפה אתה היית ב-1980 כשהרחוב היה מלא ביובים פרוצים, מזרקי סמים וילדים שהידרדרו לסמים, כשהורים שרצו לשמור על ילדיהם היו צריכים לנעול את הדלת?! לידיעתך, הדירות המדוברות היו מכוסות באשפה, ושימשו לסוחרי סמים ופריצות שאף האנשים ה"נזקקים" להם לפי דבריך לא רצו לגור בהם. לאחר שנים של השקעה ומסירות בטיפוח החברתי והסביבתי, מחירי הדירות עלו פלאים,הגיעו אנשים ממעמד סוציו אקונומי גבוה יותר, השכונה הפכה להיות הטרוגנית והמערך החברתי נעשה מגוון, התגבשו קהילות, כולל קהילה אתיופית בעלת זקיפות קומה שמשמשת למופת.
    כן, זו האמת. והלוואי ושינוי מדהים כזה היה מתרחש בכל מקום.

    השבמחק
  28. שקרים והטיות בכתבה:

    1. 'בקרית מנחם מצאו חברי הקיבוץ קרקע להתיישבות'. כבני קיבוצים, אני בטוח שהיה לבני קיבוץ ראשית את הידע הנדרש כדי להבין שרחוב הנורית אינו קרקע להתיישבות. מדובר בחבורה שע-ז-ב-ה את העבודה ההתיישבותית כדי לתרום לשינוי חברתי. הרבה לפני דפני ליף וחברי מחאת הקיץ.

    2.'עלות שכר הדירה שמשלם 'מועמד' לקיבוץ נע סביב האלפיים שקלים. שכר הדירה שמשלם הקיבוץ לפרזות לעומת זאת בעבור הדירות נע בין 800 שקלים לאלף ושלוש מאות שקלים'. שכר הדירה שמשלמים פעילי הקיבוץ הוא 1500 או 1700 ש''ח- בדיוק הסכום שמשלם הקיבוץ לפרזות או לעמידר.

    3. 'על פי עדות שמיעה בלבד'. 'כמעט כל אדם אליו פנינו היה עם בטן מלאה, אך סירב לדבר למצלמה'. 'משרד השיכון העביר מסר ברור "לא להתעסק"'. מידע עיתונאי אמין במיטבו. כאשר מזכיר הקיבוץ אינו מספק את כל המסמכים הדרושים הוא מוצג בזלזול ובארסיות, אבל כאשר הכתב אינו מחזיק ולו מסמך מרשיע אחד, או עדות מתועדת אחת- אין זה פוגע כלל באיכות עבודתו העיתונאית.

    4. 'התפרסם דו"ח מבקר המדינה ובפרק על הדיור הציבורי התייחס בין השאר גם לקיבוץ ראשית, והציג את המציאות שתיארתי פה'. המציאות המתוארת בכתבה היא של קבוצת צדקנים הפועלים בניגוד לחוק, עושים רווח לכיסם הפרטי על חשבון משפחות מצוקה ומטילות איימה ו'פעולות תגמול' על תושבי רחוב הנורית. דוח מבקר המדינה, לעומת זאת, משבח את הקיבוץ ואת עשייתו, מתאר את מודל הקיבוצים העירוניים- שיסודו בקיבוץ ראשית- כמודל מוצלח ומבקר אך ורק את החברות המשכנות ואת משרד השיכון.

    לסיכום אורי, מאבקך הראוי בעד אוכלוסיית הנזקקים והזכאים לדיור ציבורי גרם לך לוותר על יושר אינטלקטואלי ויושרה עיתנואית, לתת במה למיעוט קולני בעל אינטרסים מקומיים ולהתעלם מפרוייקט שבדיוק כמוך- מבקש להיטיב עם אלו שנולדו למציאות חיים קשה.

    דביר.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי דביר
      אענה לפי הסעיפים שלך.
      1. אינני חולק על דבר.

      2. מאחר ומהקיבוץ לא קיבלתי שום מסמך שיראה אחרת (אף על פי שביקשתי וערכתי רשימה מסודרת של מסמכים שאני מבקש יחד עם גזבר הקיבוץ) ומפרזות נאמר לי שזהו שכר הדירה, אין לי שום סיבה לחשוב שהחברה משקרת. לגבי הסכום שמשלמים הפעילים לכאורה, הדגשתי שמדובר בעדות שמיעה בלבד, אלפיים שקלים. אותם דיירים לא הסכימו להגיד כמה הם משלמים. פרזות או עמידר אינם צד בעניין.

      3. הכתב מחזיק שורה של מסמכים, בהם גם החוזה לפיו רק חברי קיבוץ יכולים להתגורר בקיבוץ, ובמסמך הזה גם הגדרה חוקית למיהו חבר קיבוץ, כזה שכל הכנסותיו עוברות לקופת הקיבוץ. אתה מוזמן להיכנס גם לכתבת וידאו שנמצאת בתוך הפוסט, בו רואים חלק מהמסמך. הכתב מחזיק גם תצהירים של שוכרים במהלך השנים שלא היו חברי קיבוץ וברשותם דירה. כמו כן הוא מחזיק מסמכים שהקיבוץ הגיש שהפעילים זוכים להטבות כי הם עושים פעילות חברתית כמו להיות ועד בית.

      4. אם החברות המשכנות נותנות 36 דירות (נגיד ש 12 הדירות של חברי הקיבוץ הן לגיטימיות - למרות שהדבר לא ברור מאליו) שבהן יכלו להתגורר אמהות חד הוריות לחמישה ילדים שכרגע צריכות לשלם שכ"ד מלא, אינך רואה פה בעייה? אינך חושב שחברי הקיבוץ היו צריכים לאפשר לאוכלוסייה במצוקה להתגורר בדירות?

      דברים רבים שאין באפשרותי להוכיח לא פירסמתי כאן, לו הייתי זוכה לשיתוף פעולה שיציג מסמכים שסותרים את המסמכים שבידיי לא הייתי מפרסם גם את הדברים האלה. בכתבת הוידאו התייחסתי לכך שבמהלך הכנת הכתבה קיבלתי פניות רבות של תושבים שדיברו בשבחי חבריי הקיבוץ, אבל בין כך לעניין החוקי אין דבר וחצי דבר. לאור מצוקת הדיור בדיור הציבורי אינני רואה מקום לכך שהדירות יושכרו בשכירות משנה.

      שבת שלום.

      מחק
  29. כדוגמת הרומאים, כפי שאמר ר עקיבא כל מה שעשו לטובתם עשו! גונבים מליוני שקלים ותורמים בפעולות הסוואה שמסייעים כביכול לתושבי השכונה...שקר וכזב! כל אנשי הקיבוץ מתפרנסים מבי"ס שניכסו כביכול אליהם ועושים בו כטוב בעיניהם, מחלקים משרות לאנשי שלומם.

    השבמחק

מצעד הדגלים 2023 - חגיגה ירושלמית

קריאות ה'מוות לערבים', 'שיישרף לכם הכפר', 'נקם אחת משתי עיניי מפלסטין יימח שימם' ו'מוחמד מת', הפכו את מצעד ה...