יום רביעי, 4 ביולי 2012

המכבסה של יד שרה


אתמול, ביום השלישי לעדותו (3.7.12) , אמר עד המדינה כי לופוליאנסקי הדגיש בפניו את חשיבותה של יד שרה, ואף ביקש ממנו סיוע לעמותה. לשאלת התובעת במשפט, עו"ד ליאת בן ארי, מדוע היה לו חשוב כל כך להכיר את מי שלימים יהיה ראש העיר החרדי הראשון של הבירה, הסביר כי הוא עמד בראש הוועדה שתאשר את הפרוייקט (הולילנד) בסופו של דבר, וכי צ'רני הבהיר כי לופוליאנסקי חשוב לא פחות מאולמרט. השורה התחתונה, הוא העיד, הוא עצמו העביר שני מיליון שקלים ליד שרה.

"נו", תגידו, "השחיתות של לופוליאנסקי מתגמדת לעומת זו של אולמרט. לופוליאנסקי ביקש כסף לגמ"ח, ואילו אולמרט הנהנתן חיפש טובות אחרות לגמרי". אבל אולי הדברים מורכבים קצת יותר.

אורי לופוליאנסקי, בהארכת מעצר
מדוע דיווח על הדירקטור המת כחי?
יד שרה היא אמנם עמותה. ככזו היא אמורה להיות שקופה, לפחות עד רמה מסויימת. חברה לעומתה שקופה הרבה פחות. בזמן שבדו"ח השנתי לרשם העמותות מחוייבת עמותה לפרסם את חמשת בעלי השכר הגבוה, על חברה לא מוטלת חובה זהה. חברה יכולה גם לשמש צינור להטבות שונות לאנשים שיש מי שחפץ ביקרם, כמו למשל רכב. בקיצור, זה הסבר לא רע למה עמותה (כמו יד שרה) תבקש להקים חברה, שבמהותה אמורה להיות רווחית ומסחרית, למרות שלמעשה מדובר בגמ"ח. 


מפעל הצדקה שהקים אורי לופוליאנסקי, זיכה אותו בלא מעט תשואות. אבל מעטים מודעים כי לעמותה גם חברת בת. ב-1994 הקימה העמותה את חברת "יש"ם - יד שרה מבנים". עם הקמתה הנפיקה החברה עשרים אלף מניות, 19,999 מהן הוקצו ליד שרה, ומניה אחת, מניית הצבעה, המקנה למעשה שליטה בחברה, הועברה לידי פרופ' קלמן מן, ממקימי הדסה ופעיל מרכזי ביד שרה. מלבד המנייה מונה מן גם לדירקטור בחברה. עם השנים הנפיקה החברה עוד ועוד מניות רגילות, אבל מנית ההצבעה נשארה תמיד בידיו של מן. ב-1997 נפטר פרופ' מן, ובאותה השנה גם החליפה החברה את שמה לישם  - ציוד רפואי ושיקומי בע"מ. אבל למרות פטירתו המשיך פרופ' מן החרוץ, בעל מניית השליטה, לשמש כדירקטור בחברה, כך לפחות במסמכי החברה לרשם העמותות. אם לא די בכך, לופוליאנסקי, שהיה מנהל החברה חתם מדי שנה על אותם המסמכים המאשרים את העובדה שמן משמש כדירקטור ומחזיק במניית ההצבעה היחידה, כך שנה אחר שנה ביצע לופוליאנסקי רישום כוזב במסמכי תאגיד. בשנת 2003 כשמונה לראש העירייה פרש לופוליאנסקי מתפקידו כמנהל החברה, אך המשיך להיות מורשה חתימה בה. בשנת 2004 הגדיל פרופ' מן ז"ל לעשות וחתם בעצמו, שבע שנים אחרי פטירתו על הדו"ח של החברה, לצורך אישור אמיתות הדברים. (ראו מסמכים למטה).

אינני יודע, ואינני קובע כי החברה שימשה צינור להלבנה או שימוש בכספי השוחד, אבל בשנת 2006 הגיש יו"ר האופוזיציה בעיריית ירושלים דאז, ניר ברקת, תלונה במשטרת מוריה על הדברים, תלונה שנסגרה באופן מיידי, ללא חקירה מעמיקה, מכיוון שנתפסה כקנטרנית, וכניסיון להטיל דופי פוליטי ולא ענייני. עם "התפוצצות" פרשת הולילנד ביקשתי לבדוק מה נעשה עם התלונה ואף אחד במשטרת ישראל לא ידע במה מדובר. אולי היום, שש שנים אחרי התלונה שהוגשה, ואחרי שההילה סביב יד שרה ולופוליאנסקי עומעמה, כדאי לחוקרים לבדוק עוד כיוון חקירה, יש"ם ציוד רפואי. 




חתימתו לכאורה
 של מן בדו"ח משנת 2004













 חתימתו של אורי לופוליאנסקי
על דו"ח בו מוצג מן כדירקטור













הדו"ח בו מופיע מן כדירקטור בשנת 2003

תגובה 1:

  1. כנראה רצו הרבה סיאנסים בבית של לופוליאנסקי...

    השבמחק

מצעד הדגלים 2023 - חגיגה ירושלמית

קריאות ה'מוות לערבים', 'שיישרף לכם הכפר', 'נקם אחת משתי עיניי מפלסטין יימח שימם' ו'מוחמד מת', הפכו את מצעד ה...