יום חמישי, 5 ביולי 2012

רכבת נגד גלגלים

פרסום ראשון


כמעט תשעה חודשים פועלת הרכבת הקלה בירושלים, אבל מסתבר שלמרות הנהלים של משרד התחבורה מונעת סיטיפס מנכים ומוגבלים המשתמשים בקלנועית קלה לעלות על הרכבת. אתמול קבע ביהמ"ש: על הרכבת לשנות את ההנחיות לפקחים.


באופן כללי הרכבת הקלה שוויונית, ואינה מפלה כמעט אף אחד. מפקחיה סובלים גברים ונשים, זקנים וצעירים, יהודים וערבים ואפילו תיירים. ובכל זאת כולם זוכים לסבול מהיחס העויין של פקחיה על הרכבת, רק מגזר אחד מופלה. נכים.
הרכבת הייתה מלאה בנוסעים, הפקח נופף בידיו כדי להראות את מלוא רצינות כוונותיו ואמר לי "בתחנה הקרובה אתה עף מהרכבת"
מיקי והקלנועית 
כן, הרכבת הקלה נגד רוכבי אופניים, זה ידוע כבר לכולם, אבל נכים? מה?  בגלל שמדובר ברכבת יש להם משהו אישי נגד גלגלים? כדי לדייק, הרכבת אינה נגד כל הנכים, רק אלה המשתמשים בקלנועית. כמו למשל מיקי קלור, נכה בשיעור מאה אחוזים שכבר לפני שמונה חודשים ביקש לנסוע ברכבת, אך מאז שקיבל מפקח הרכבת את התגובה הבאה כבר אינו מנסה: "בתחנה הקרובה אתה עף הרכבת" אמר לו אותו פקח והוסיף "אף מתחזה לא יעלה לרכבת עם האופנוע הזה".
הימים ימי נסיעותיה הראשונות של הרכבת, מיקי (נכה מאה אחוז כאמור) מבקש לבדוק את התאמתה של הרכבת לצרכיו, ועולה בתחנת חיל האוויר, שם פוגש את אותו פקח, אליו כבר התוודענו. לאחר המפגש הראשוני הקשה מוציא קלור תעודת נכה ומציג אותה בפני הפקח שממשיך בקו התקיף (שלא לומר תוקפני), ואומר: "אתה לא מתבייש להתחזות לנכה? תעוף מיד מהרכבת". קלור משחזר: "הרכבת הייתה מלאה בנוסעים, והפקח הזה נופף בידיו כדי להראות את מלוא רצינות כוונותיו. ואז הוא אמר לי: אין לך שום רשות לעלות עם המכשיר הזה לרכבת. מה אתה חושב, שכל מי שרוצה לעלות עם המכשירים שלו יכול לעשות זאת?!".

מכתב מסיטיפס לתלונה
שהגישה עיריית ירושלים
בצר לו פנה מיקי טלפונית לסיטיפס, שם נאמר לו כי הוא צודק לחלוטין, ולפי הנהלים הוא זכאי לעלות לרכבת. אבל בשטח המשיכו לאסור עליו לעלות עליה. יתרה מזאת, הוא גילה כי אינו היחיד. גם בעיריית ירושלים ומשרד התחבורה התקבלו לא מעט תלונות, שגם עליהן השיבה סיטיפס להשיב באותה הצורה, והעידה כי קלנועיות יכולות לעלות על הרכבת, כמו למשל המכתב הבא מה 25.1.12 לפיו מודה סיטיפס כי "קלנועית מסוג A שרוחבה עד 75ס"מ ומשקלה עד 130 ק"ג ללא נוסע רשאית לעלות".

בשטח המציאות הייתה שונה לחלוטין.  על מכתב התלונה שכתב מיקי לסיטיפס, הוא לא קיבל תגובה. בצר לו הוא תבע את החברה בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים. השופטת דורית פיינשטיין דחתה אתמול את התביעה אך נתנה להסדר בין הצדדים, לפיו סיטיפס תפצה את מיקי בכחמישה עשר אלף שקלים, וכן תפיץ עד יום ראשון נוהל מעודכן לגבי כניסת קולנועיות לרכבת, תוקף של פסק דין.




עוד כמה כתבות על נגישות בירושלים

ככה נראה היחס של הרכבת לבעלי מוגבלויות. לפני ההפעלה הפגינו עיוורים על אי נגישותה לכבדי ראייה.



נגישות אוטובוסים בירושלים



עד כמה בקיאה עיריית ירושלים בחוקי חנייה לנכים


האופניים היו הראשונים לספוג את יחסה העויין של הרכבת לגלגלים



תגובה 1:

  1. אני מתעניין בקלנועית כמו ב http://greenextreme.co.il/product-category/קלנועית מדגם נויה. מה המחיר ?

    השבמחק

מצעד הדגלים 2023 - חגיגה ירושלמית

קריאות ה'מוות לערבים', 'שיישרף לכם הכפר', 'נקם אחת משתי עיניי מפלסטין יימח שימם' ו'מוחמד מת', הפכו את מצעד ה...