יום חמישי, 14 ביוני 2012

ניידת אקספרס/ עושים חיפוש במעברה

החוקר בבית וענונו. צילום: מיכאל סולסברי
"למה הכנסת אותם לבית שלי?" שאלה שרה, את בתה ויקי בכעס, "אין להם שום זכות להיכנס ולחטט בדברים שלי, זה לא הבית שלך" המשיכה ונזפה שרה בבתה. "אבל אמא" נכנסה ויקי לדבריה, "רק רציתי שזה ייגמר כבר, הייתי צריכה להוציא את הקטנה מהגן..." היא ניסתה. "אז מה!" קטעה אותה אמה פעם נוספת, "איזו מין מדינה זו! איזו מין משטרה זו??!"




רק שלשום עצרה משטרת מחוז ירושלים את עידו נווה, פעיל חברתי מוביל ב"רכבת תקלה" והנה היום הוזמנה ויקי וענונו, פעילה מרכזית ב"מעברה" (קבוצה פעילים ירושלמית הנלחמת למען דיור ציבורי וזכויות דיירי הדיור הציבורי),  לחקירה במשטרת המחוז. זימונה של וענונו מעלה את אותם ניחוחות שהעלה מעצרו של נווה.
בפוסט הקודם הבאתי את הכתבה הבאה (המוכיחה עצמה כרלוונטית פעם נוספת), בה מוצגים ניסיונות של המשטרה למנוע מהפעילים את זכותם הדמוקרטית להפגין. נווה היה אחד מהם, וגם מחבריה של ויקי ניסו למנוע את זכותם להפגין, מה שמוכיח כי זו לא טעות זו מדיניות.


בעקבות ביקורת ציבורית של חברי כנסת על זימונם של ויקי ופעילים חברתיים נוספים לחקירה, בטענה כי הדבר מזכיר משטרים אפלים, הכריז היום השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' כי פנה לסמפכ"ל לעצור את מצעד החקירות. לאחר ההכרזה בדקה וענונו אם חקירתה בוטלה ונענתה בשלילה. חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ עורב בעניין ובשיחה עם החוקרים נאמר לו כי הם אינם מבקשים לחקור אותה על  העתיד והמחאה אלא על העבר.  "נמלאתי חששות" סיפרה יותר מאוחר ויקי, "ניסיתי להיזכר מה עשיתי...".
בוא נשים את הדברים על השולחן. ויקי אינה תמימה, היא גם לא מציגה עצמה ככזו. בחודשים האחרונים עברו היא וחבריה על לא מעט חוקים במסגרת מאבקם, ביניהם בעיקר השתלטויות על מבנים נטושים, האחרון שבהם הגן ברחוב השומר.


במהלך ביקורי אצל ויקי, דקות ספורות לאחר שהשוטרים עזבו את הדירה, הקשיתי עליה, "ההשתלטות על המבנה בשומר היא עילה לחקירה", אמרתי. "לא!" אמרה ויקי בנחרצות "לא. לא רק שנעמ"ת, בעלת המבנה לא הגישה תלונה, אלא אנו במהלך לקבל את אישורם להפעיל במקום מרכז קהילתי . לא!" חזרה ויקי פעם נוספת "הם אמרו לי שמטרת החקירה והחיפוש היא לבדוק האם ברשותי חומרים להכנת לפידים להפגנה מחר".

יס"מניקים בהפגנת מוצ"ש 2.6.12 
אגב, תנ"צ שמוליק בן רובי, דובר משטרת מחוז ירושלים לא הכחיש את הדברים והסביר כי "לפידים דורשים רישיון מיוחד ונוכחות של כוחות כיבוי, מדובר בדאגה לשלום הציבור" הוא הסביר. אבל עד עכשיו לא מבינה וענוונו ושאר פעילי המעברה מהיכן הגיעו משטרת ירושלים למסקנה כי מדובר במצעד לפידים. בחזרה להבטחה שהופרה, חבר הכנסת גילאון אמר כי הוא רואה את השקר של החוקר לשר הממונה עליו כחמור הרבה יותר. ובן רובי? בן רובי הסביר ש"הוא אינו פוליטיקאי ולכן אין הדבר מעניינו" (??!!).
עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח לא מבינה מדוע בכלל פנו השוטרים לוענונו. "במדינה דמוקרטית אם למשטרה יש חשדות קונקרטיים לפעילות פלילית המצדיקה חיפוש בביתו של אדם, שתתכבד ותבקש צו חיפוש בבית המשפט. ניסיון לחלץ 'הסכמה' לחיפוש ללא עילה הוא פסול מכל וכל".

חזרה לקטמונים, בעוד אני וויקי מדברים נכנס בסערה רפי נחום. "הם זרקו אותי מהבית" הוא צעק, "מה הם רוצים ממני? שאני אתאבד???" שאל. "אני אתאבד!!!" ענה. את רפי, מכור נקי בעל עבר פלילי עשיר הכרתי לפני מספר שנים כשעיריית ירושלים סגרה את הבסטה שהפעיל באופן לא חוקי בצומת פת. גם אז איים להתאבד, הוא מדבר ללא הרבה היגיון, נע במהירות בין מניה לדיפרסיה, בנאדם במצוקה.  שירותי הרווחה הגדירו אותו כ"מי שאינו בר שיקום" והמליצו "מתן דיור סוציאלי". אבל למרות המאמצים להשיג את התסקיר המיוחל (משימה לא פשוטה לאדם במצבו) לא זכה רפי לדיור ציבורי. ונזרק לרחוב פעם נוספת מדירה אליה פלש.
"אתמול בלילה הגיעו 15 יס"מניקים, גדולים, בריונים, זרקו לי את כל הדברים" הוא סיפר. אז נכון, סביר להניח שאת הציוד מהדירה הוציאו פועלים ששכרה עמידר אבל גם את מעורבות היס"מ, יחידת סיור מיוחדת, בפינוי לא הכחיש בן רובי ומסר: "שוטרי הסיור מופקדים על טיפול בנושאים מסויימים ושוטרי היס"מ מטפלים בנושאים של סדר ציבורי". כן, במשטרת מחוז ירושלים הטיפול בכל ההפגנות, ואפילו פינוי של פולש לדירת עמידר, נמצא תחת אחריות יחידת הסיור המיוחדת.

הלכנו עם רפי לראות את הדירה, רפי קפץ למרפסת, פעיל חברתי מוכר בשכונה צעק עליו. "מה אתה עושה. למה אתה מסתבך שוב? לך, לך לגן ברחוב השומר". "לא..." התנגד רפי "כמה זמן כבר אוכל להיות שם?". שאלתי את הפעיל (שרק לפני רגע שלח את רפי למבנה של המעברה)  אם הוא מגיע להפגנת השכונות שארגנו וענוונו ופעילי המעברה. "לא... זה של שמאלנים... אנרכיסטים...".  רפי ושלושת השכנות שהתקהלו סביבנו התערבו "בטח שבאים. מה זאת אומרת. ברור!!!". שאלתי מה הן חושבות על חקירתה של וענונו היום. הן לא שמעו על כך. סיפרתי להן את הסיפור. "מה... זה מסוכן!" אמרה אחת מהן. "לא אם אין אישור מהמשטרה זה לא..." הוסיפה חברתה. וחוץ מזה למה כל מי שלא נולד בארץ כבר מקבל דירה, רוסים וכאלה, ורק רפי המסכן לא" אמרה שלישית בלי כל קשר לשיחה.

שרה, אמה של וענונו אמרה מוקדם יותר, "גם אנחנו עשינו מאבקים, אבל אז המשטרה הייתה אחרת". לא ברור כמה צועדים יגיעו מחר להפגנת השכונות, לא ברור כמה תודעה מעמדית יצליחו, או מצליחים פעילי המעברה להחדיר לתושבי השכונה, ואפילו לא ברור אם זו כוונתם. דבר אחד ברור, בשנה האחרונה הם הצליחו להרים קול שבמשך שנים לא נשמע בשכונות בצורה ברורה. וזה אולי גם בזכות תרומתה הקטנה של המשטרה.

<
עוד כתבות על המעברה והמחאה החברתית בפלייליסט צדק חברתי בערוץ היוטיוב שלי  http://www.youtube.com/playlist?list=PL89CB4E7E6140EAD7&feature=plcp

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מצעד הדגלים 2023 - חגיגה ירושלמית

קריאות ה'מוות לערבים', 'שיישרף לכם הכפר', 'נקם אחת משתי עיניי מפלסטין יימח שימם' ו'מוחמד מת', הפכו את מצעד ה...